Dizelska vozila so precej priljubljena in imajo nekatere značilnosti, s katerimi v mnogih situacijah ohranjajo korak prednosti pred bencinskimi motorji. A prav tako imajo tudi nekatere slabše lastnosti, ki zahtevajo nekaj dodatne pozornosti. Predvsem to velja za čiščenje DPF filtra, ki ga najdemo v izpušnem sistemu dizelskega vozila. Bencinski motorji takšnega filtra ne potrebujejo, tako da z njim tudi ne bo dodatnega dela, medtem ko pri dizelskih vozilih ne smemo zanemarjati pravočasnega čiščenja ali kar zamenjave tega filtra.
DPF filter, imenovan tudi FAP filter, v izpušnem sistemu lovi trdne ostanke, ki nastajajo pri nepopolnem izgorevanju dizelskega goriva. To so strupene snovi, ki ne smejo uiti v okolje, zato jih v notranjosti izpušnega sistema zadržujemo s filtrom. Filter je seveda zasnovan tako, da učinkovito zaustavlja trdne snovi, medtem ko izpušne pline še vedno neovirano prepušča, a lahko se pojavijo tudi težave, če se filter zamaši. Ravno takrat je potrebno čiščenje DPF filtra, saj bomo lahko opazili tudi vpliv na vozne lastnosti vozila, v kritičnih primerih pa lahko pride celo do poškodb motorja.
https://www.youtube.com/watch?v=1Xbw8P9yzdw
Na srečo s čiščenjem filtra ne bo veliko dela. Nalogo lahko enostavno zaupamo serviserjem, ki imajo za ta namen posebne naprave in delo hitro opravijo. Bolje je, da se tega dela doma ne lotevamo, saj gre za strupene snovi, ki hitro uidejo v okolje.
Vsebina
Kdaj je čas za čiščenje DPF filtra?
Težko bomo takoj ugotovili, da se filter trdih delcev maši. Ne opazimo namreč neposrednega vpliva na lastnosti vozila in na izkušnjo pri vožnji. To seveda velja za začetne faze, medtem ko bomo kasneje lahko ugotovili, da nekaj ni v redu. Zamašen filter namreč ovira prehod izpušnega plina, kar vpliva tudi na delovanje motorja.
Specifično povzroči zadrževanje izpušnih plinov v notranjosti izpušnega sistema povišanje temperature delovanja motorja, zniža pa se učinkovitost. To opazimo v slabšem delovanju motorja in nižji zmogljivosti vozila, kar lahko prepoznamo tudi pri vožnji. Če čiščenje DPF filtra še naprej zanemarjamo, pride lahko do hujših težav, recimo uhajanja izpušnih plinov, težav pri izgorevanju goriva, predvsem pa do pregrevanja motorja.
Seveda za filter trdih delcev skrbimo tudi preventivno, predvsem tako, da se nanj spomnimo ob rednih pregledih in vzdrževanju vozila. Filter lahko pregleda serviser in ugotovi, ali je že čas za čiščenje ali zamenjavo. Pravzaprav je dobro, da ga na vsakih nekaj let kar preventivno očistimo, tudi če ne opažamo kakšnih posebnih težav. Tako bomo vedno prepričani, da avtomobil deluje brezhibno in ne bomo naleteli na kakšne nepričakovane probleme.
Kako poteka čiščenje DPF filtra?
Najbolje bo, da koristimo možnost čiščenja filtra pri izkušenih serviserjih. Ker imamo opravka s strupenimi snovmi in potencialno zahtevnim čiščenjem, se najbolje obnesejo specializirane naprave.
Serviser najprej opravi odstranitev DPF filtra, pri tem pazi, da strupene snovi ne zaidejo v okolje. Nato za čiščenje dejansko poskrbi naprava, ki ima komoro za varno čiščenje takšnih elementov. Sama storitev je torej precej enostavna in hitro opravljena, posledično tudi dokaj poceni. Serviserji z ustrezno opremo lahko zagotovijo zanesljiv čiščenje DPF filtra brez kakšnih posebnih komplikacij, kar se splača izkoristiti.
V nekaterih primerih lahko DPF filter očistimo tudi sami, a ne tako, da ga odstranimo iz izpušnega sistema. Če ugotovimo, da se filter maši, lahko pa tudi preventivno, vozimo nekaj časa na nizki prestavi in pri visokih obratih. Najbolje je to početi na avtocesti, kjer lahko vzdržujemo tak režim vožnje za kakšno minuto ali dve. Na ta način kontrolirano višamo temperaturo izpušnih plinov oziroma temperaturo v izpušnem sistemu, kar lahko enostavno stopi nabrani material na filtru in ga tako očisti. To je osnovno čiščenje DPF filtra, ki ima lahko dober rezultat ob prvih znakih težav, lahko pa tudi preventivno. Seveda ne moremo pričakovati tolikšne učinkovitosti, kot jo imajo profesionalne storitve, a vseeno bo lahko učinek povsem zadovoljiv.
Odstranitev namesto čiščenja DPF filtra
Praktično vsi elementi v izpušnem sistemu predstavljajo oviro za izpušne pline, tako pa lahko ovirajo tudi optimalno delovanje motorja. Še posebej je to očitno pri starejših vozilih, ki pri izgorevanju ne dosegajo več visokih izkoristkov, filter pa se hitreje zamaši. V tem primeru je treba čiščenje DPF filtra opravljati pogosteje, morda pa se priporoča celo odstranitev DPF filtra. Tako se izognemo stalnim težavam z dotrajanim izpušnim sistemom.
Odstranitev filtra seveda ni najboljša ideja, saj ne želimo v okolje spuščati strupenih snovi. Kompromis je lahko zamenjava filtra s takšnim, ki ima večje reže in lahko neovirano prepušča izpušne pline. Tako zmanjšamo tveganje za mašenje. To so tako imenovani športni filtri, s katerimi lahko dosežemo boljše delovanje motorja in preprečimo mašenje filtra. Čiščenje DPF filtra ne bo potrebno tako pogosto, prav tako ne bo težav, če pride do mašenja. Vsekakor je ta opcija veliko bolj priporočljiva od odstranitve filtra.
Najbolje je, da se o teh možnostih posvetujemo s serviserjem. Obstajajo različne rešitve, ni pa nujno, da bomo z vsemi tudi zadovoljni. Poleg tega moramo delo z izpušnim sistemom vedno prepustiti strokovnjakom.